VÅLDSAMT SÖTSUG!!!!!


Nu förstår jag ...

Nu förstår jag alla kockar, dietister och andra kunniga personer när dom har refererat till "Sötsuget" i dagens samhälle.

Jag har, liksom näst intill allihop idag, blivit en slav under kolhydrater och socker. Det märks ganska påtagligt just nu, eftersom jag inte har ätit kolhydrater i en särskilt stor mängd sen i söndags.... och det är en obeskrivlig plåga...

Allt det här beror ju på att jag har börjat med LCHF; low carb high fat-dieten. En mäktig diet på bara proteinrik mat och naturliga fetter; nåt som garanterat är mycket bättre och naturligare för hälsan än exempelvis vitt mjöl, stärkelse, socker och sånt skit som i princip alla människor i sin blindo tar för givet ska vara en grundbit i våran kost idag.
All denna kolhydratsrika mat agerar stoppkloss för alla som vill bränna fett på gymmet eftersom kroppen ALLTID väljer att bränna kolhydrater än fett; vilket i sin tur ger svaret på varför folk som tränar häcken av sig ändå inte går ner i vikt. Dom äter fortfarande åt helvete fel.

Nu ska jag undervisa er här lite, snorvalpar. Jag har läst på om det här må ni tro. Har läst en stor samling av olika kostråd, tips från hälsoexperter och essäer av legitimerade läkare och ska härmed försöka dra en sammanfattning.



I BEGYNNELSEN SKAPADES JORDEN!!!!!!

Sen kom människan och allt blev mycket mer komplicerat...



Historien säger oss att vi som människor åt mycket protein och fett sedan tidernas begynnelse. Vi var hälsosamma och levde loppan som unga, friska och starka individer.

Sen, för bara 4000 - 5000 år sedan, blev vi jordbrukare...

Plötsligt fick kroppen ta emot en massa onaturligt framställd mat som exempelvis spannmål med höga kolhydratsvärden. Kolhydrater är snabb energi som är bra för exempelvis hjärnan, men inte bara och absolut INTE i den mängd som vi matas med idag.

Nå, i takt med att kolhydraterna ökade och skruvade på insulinproduktionen, ökade även kroppens fett. Vi blev fetare och fetare. Detta beror nämligen på att kolhydrater är energirika näringsämnen som får oss att öka insulinproduktionen, vilket lagrar vår energi som fett. Detta var naturligtvis kunskap som vi människor inte hade för 4000 - 5000 år sen. Det kan ju inte våra förfäder lastas för.

Men den verkligt stora bomben small det senaste århundradet som gick; då vi alla blev fanatiskt rädda för fett, då vi såg det som den stora boven i dramat och därmed beslutade oss för att uppfinna.... LIGHT-PRODUKTEN!!, den gemensamt erkända skurken bakom exempelvis amerikas svåra fetma-problem.
Light-produkten skar ner det naturliga fettet (som ironiskt nog, annars går rätt igenom kroppen och bearbetas enbart för energins skull) och ökade kolhydratsvärdet till astronomiska siffror; nåt som i sin tur fick två hela generationer av världens befolkning att kraftigt gå upp i vikt och inbilla sig att fett är dåligt.

Tanken är att LCHF dieten ska ta oss tillbaka till den naturliga kosten, nämligen proteinrik mat som människan har ätit sedan vi kravlade oss ut ur vår första håla och öppnade munnen, såsom kött, fisk, ägg, grönsaker, nötter, räkor, osv... låga på kolhydrater, höga på protein och fett.

Nu har det gått några dagar sen jag slutade med kolhydratsintaget och jag kan säga att jag har aldrig mått bättre... MEN.. nu är även sötsuget som värst.

Jag sitter faktiskt just nu och känner en fruktansvärd batalj spelas ut inom mig.
Jag VILL ha något sött, samtidigt som jag inte vill det.
Det hela kan jämföras med en knarkare som inte har fått sin fix och lider av svåra abstinensbesvär.

För i grund och botten är det ju vad socker är; en acceptabel narkotika, Det Vita Guldet, drogen som erövrade världen.
Hjärnan upptäcktes bli våldsamt beroende av den söta substansen och givetvis såg alla företag dollartecken.
Vi blev alla hjärntvättade av företagen som bajsade ut chokladkakor, glass, bakelser, godis, läsk, snabbmat osv allt för vinnings skull.

Folk uppmärksammade inte nåt som kallades för "folkhälsans problem".
Vadå? Vi lever ju? Då kan vi ju inte vara i fara. HÅLL KÄFT!! Braaaaap!

Men nu börjar jag fatta vad debatter om just denna folkhälsa alltid har handlat om. Vi matas ständigt med det vita kristallpulvret. Vi har gått ifrån att vara friska och starka till att bli beroende av något som vi egentligen inte alls var skapta för att smälta från början... och likt Charlie Chaplin så ser vi likt förbannat ÄNDÅ inte det där bananskalet som hägrar två steg framåt på gatan.
"FAAN va fet jag har blivit.... undrar varför"....

Jag har god lust att säga "Ditt jävla stolpskott!" till folk som säger så, men för att vara ärlig så kan jag inte det; av två anledningar.

(1) Delvis så är jag sån själv. Eller, jag var. Jag försöker nu att ta mig ur skiten; även om det är djävulskt svårt. Men jag har iaf kunskapen och det är en bra bit på vägen; det är många fler som inte är så lyckligt lottade.
Men jag kan hursomhelst iaf inte klaga på andra, när jag själv faktiskt också har blivit överviktig p.g.a socker konsumtion.

(2) Det är bara delvis deras eget fel... den större skulden har ju självklart företagen. Dom fortsätter att mata oss med felaktig information om vad som är nyttigt; dom håller en enorm maskin igång som går ut på att istället för riktig mat så vill dom få oss att inse att det faktiskt är DERAS produkter som är nyttiga.
Dom inte bara producerar skiten.. dom sponsrar också undersökningar som är skräddarsydda för att bevisa att socker inte alls är dåligt och faktiskt t.o.m hälsosamt (!!)

Som exempel kan nämnas att ett visst företag sponsrade tryck och utgivning av en propaganda-folder som beskrev hur bra frukt är. Denna skulle spridas bland folket.
Frukt är nyttigt, men innehåller också väldigt mycket fruktos (fruktsocker); nåt som kroppen klarar sig utan. Kolla! Frukt är redan naturens socker; vi behöver liksom inte koncentrerad massproducerad skit!

Men iallafall, för att hålla oss till ämnet.. detta företag sponsrade då denna skrift där det stod väldigt smickrande om fruktens alla egenskaper och det rekommenderades varmt att man ska äta så mycket frukt om dagen som möjligt för då "mår man bättre".

Sponsorn som stod bakom den här foldern... var ett företag som gjorde en viss medicin som ska ges till diabetiker..... -.-


Näe, up yours, alla slisk-tillverkare!!! Fuck you! Sätt er på en lång vaniljstång och rotera för mig snärjer ni inte igen!
Jag ska fan bli en sund människa igen, inte en socker-slav som ni ska tjäna pengar på.

Jag har det svårt med sötsuget just nu, men förhoppningsvis ska det avhjälpas när jag får hem 500g påsen med Sukrin; det mest naturliga och ofarliga sötningsmedlet.
Ja, tro mig, jag har forskat om det och vet allt vad suckralos, aspartam, k-acesulfam, sackarin och stevia heter. Sukrin är medlet som jag har fått höra mest positivt om och från olika källor anses det vara det som är bäst lämpat för både kropp och sötsug.

Självklart är det bästa ju om man knäcker sötsuget totalt och återgår till den där balanserade blodsockernivån som våra hälsosamma förfäder gjorde, men det är otroligt svårt (Vafan, testa själva en vecka utan något som innehåller socker!!) och sötningsmedel är iaf ett acceptabelt substitut om man nu känner att det inte går att uthärda.

(Bra sida för LCHF och sötningsmedel när det gäller LCHFs riktlinjer)


Frågan är bara om påsen hinner komma innan jag faller för frestelsen och gör mörkhyade bollar av det kvarvarande sockret jag har hemma..... det är en svår kamp, ska ni fethajja. Be för mig!


BRÄNN FETT, INTE KOLHYDRATER!!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0