Dieten funkar med oanade överraskningar



Alltså... vet ni vad de bästa med LCHF dieten är?

Att jag får lov att göra mörkhyade bollar... och ändå så orkar man inte mer än en eller två innan man är mätt. XD

Allt beror ju på att LCHF receptet (som alltså innebär mycket fett, få kolhydrater) proppar bakelserna höga på fett istället för socker. Så, medan man under vanliga omständigheter med socker och havregryn alltid vart sugen på mer söta bollar relativt fort, så sitter man med LCHF bollarna och bara smackar nöjd och belåten oftast efter en enda, ÄVEN om man är sötsug-beroende som jag. XD
Sockrets frånvaro märks heller inte, eftersom Sukrin funkar lika bra, men passerar rakt genom kroppen och låter blodsockerhalten vara ifred. :D


Receptet i sin helhet:

* 100 gram smör (80% fett)
* 1 ½ deciliter krossade nötter (jag brukar blanda valnötter och mandlar; minst mängd kolhydrater och bra fetter överlag)
* 1 kryddmått vaniljpulver (INTE vaniljsocker)
* 2 matskedar kakao
* 1 deciliter Sukrin
samt
* 1 tallrik med kokosflingor att rulla i för garneringen.

Inför denna gång hade jag även läst på några forum och fick tips om andra smaksättningar och kombinationer, så denna gång valde jag att även lägga till:

* 2 matskedar vispgrädde (40% fett)
* 1 - 2 matskedar hackade hasselnötter

Men det går även bra utan.

Okej, börja med att krossa nötblandningen så bra du kan. Blanda sen alltihop (förutom kokosflingorna självklart) i en bunke och knåda allt tills det har blivit en enda tjock sammansatt massa.
Sen rullar du bara lagom stora bollar i kokosflingorna och voilá! :D Instant Mörkhyade Bollar.
Jag ställer dom alltid i kylen typ en timme eller nåt så att dom blir lite fastare också och inte kladdar så mycket.


Resultatet!





Blev så jävla goda!! :)
OCH så är dom ofarliga och finns på LCHF klubbens sida som okej efterrätt. ^^ FUCKIN' AWESOME!!

Nu ska jag ta en till, sen får de fan vara. Jag är proppmätt. XD (YAY!)

Laterz!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0