Stulen bild som leker exkursion på nätet


En rätt så bizarr sak har hänt mig.

En tjejkompis ringde upp mig igår och berättade att en bekant till henne hade sett en bild på nätet av henne på en väldigt suspekt sida; ni vet, en såndär sida där det står en rad olika sök-populära ord som "knulla sex anal doggy" i en slumpmässig variation för att sökmotorer snabbt ska kunna hamna på just den sidan.
Tydligen så var det en påklädd bild där hon bara lipar, men sak samma, det är ju aldrig kul att upptäcka en bild av sig själv på nätet som man själv inte har godkänt.

Hon bad mig iallafall kolla om jag kunde hitta den på nätet. Sagt och gjort.
Jag sökte på det hon bad mig söka på i google och ställde in mig själv på att säga "äh, de där var väl inte så farligt" och sen droppa hela grejen som en onödig, tråkig incident som inte rörde mig.

När jag upptäcker att bilden i fråga är tagen av MIG och jag är den enda jag vet som har den bilden (på min dator) så blir jag plötsligt kallsvettig.
Vadfan är detta? Hur har den hamnat på nätet? Jag har INTE lagt upp den på någon sida såvitt jag vet.

Detta, mina damer och herrar, är en paradox; dvs nåt omöjligt som inte ska kunna hända men som ändå hänt.

Såhär ligger det nämligen till:

* Jag vet att jag inte har gett den till någon annan
* Jag vet att jag inte har laddat upp den nånstans, inte ens på facebook
* Jag vet att den bara finns på ett enda ställe, nämligen min externa hårddisk som är kopplad till min dator och den är ju inte stulen då den helt oskyldigt står kvar hemma hos mig
* Den KAN inte ha stulits via trådlösa kabelmodemet, eftersom den funktionen är urkopplad (Jag har fast kabel kopplad istället)
* Windows brandvägg och en massa säkerhets-jox är hela tiden igång
* Jag körde en virus-scan igår kväll med noll resultat
* Oddsen att en enda persondator ska hackas för att någon ska kunna sno en bild (som inte ens är särskilt åtråvärd) är näst intill obefintlig

Alltså KAN detta inte ha hänt. Det är fullt omöjligt att den ska finnas där på nätet. Ingen har haft tillgång till min dator förutom jag. Det finns inte en chans.

Likt förbannat så finns den där ändå och hånflinar mig rakt i ansiktet.... och jag fattar inte hur den har kommit dit. Det gör mig tokig!

Detta gör mig nojjig då jag hela tiden tänker "Om DEN nu har hamnat där, är inte risken lika stor att eventuellt ANDRA av mina bilder också leker utflykt på internets vågor?"

När jag tittar på bilden så märker jag att den verkar tagen helt slumpmässig. Av alla mina sjuttioåtta miljoner bilder jag har så är den här en av dom mest "normala" och inte särskilt sexig eller porrig på något vis.

Jag börjar tro att det är nån typ av programvara som har bäddats in i min dator och har tagit bilden helt på måfå. Jag menar, det verkar ju vädligt konstigt att en random bild har tagits från min dator och lagts ut på nätet. Liksom, hade det varit en människa som gjort det så hade den nog försökt leta upp den smaskigaste bilden den kunnat finna och det finns såna bilder som är mer inkriminerande än den som faktiskt hamnade på nätet.
Okej, inga överdrivet vågade grejer ^^ men den som stals var ju verkligen inte värd att sno för något porrföretag direkt.
Faktum är att på sidan jag såg bilden på, hade ett otal bilder med till synes helt slumpmässigt valda personer, som såg ut att ha plockats helt på måfå ur folks privata album; fullt påklädda och i stort alldeles oansenliga.

Det jag inte fattar är HUR den här sidan har fått tag i bilden då det inte ska ha varit möjligt för den att hamna där överhuvudtaget.

GAAAH!!

Vad måste jag göra nu? Kryptera mappar eller kanske tillomed hela diskar?
Jag har iallafall beslutat mig för att koppla ur min hårddisk varje gång jag inte använder den; något som jag har varit lite lat med; den har i stort sett hela tiden varit ikopplad.

Men kruxet är att det ska inte spela någon roll eftersom ingen har haft tillgång till min dator förutom jag.
Och som en polare sa till mig "Visst är det möjligt att någon har hackat din dator, men att göra det för att stjäla en ynka bild som dessutom inte är särskilt intressant verkar rätt långsökt"

Det här kommer nog förbli ett av dom mysterium som går obesvarade....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0