Fyra överraskningar och en mångfald bedrövelser


Men vad i helvete?
Nu har jag tappat rösten och varit hes i två veckor. What gives?

Annoying!

Såhär länge brukar det inte sitta i. Det känns som om strupen är konstant torr, liksom att den inte är smörjad för fem öre.

Jag blev så frustrerad häromdagen att jag plötsligt fick för mig att brista ut i sång bara för att visa den här förbannade förrädaren i halsen vem som bestämmer, så jag försökte kraxa fram "New York, New York" i samma stil som jag sjöng den på studentrevyn.
Det slutade lika snabbt som jag inledde det; med ett våldsamt utbrott av torrhosta som nästan fick mig att kvälja.

Hatar efterkrigstiden som följer en förkylning. Det är liksom då som alla casualties of war ska ut... dvs, slemmet.
Man är inte sjuk eller smittosam längre, nej.. man har bara en jävla soptipp inom sig med restslem som ska ut förr eller senare.

*suck*

Och under tiden låter man som allt mellan Barry White å ena sidan, och Lord Voldemort å andra.
Sen helt plötsligt så upptäcker jag till min glädje att jag kan prata! :D ... bara för att upptäcka att rösten är borta igen nästa morgon.

Aja, min röst är ETT problem.
Sen finns även andra...


In other news..

Nu har jag äntligen fått min nya dator!!!
Hyfsad dator som kostade mer än jag hade räknat med. Men detta var ingen simpel felberäkning, oh nej.

Det är en lång historia som är både tragisk, komisk och helt sinnesjuk.

Det började med att jag får hem datorn.


SURPRISE 1*

Datorn kan inte kopplas samman med skärmen, för min skärm har en VGA-anslutning och datorns grafikkort har endast en port, som är DVI.

Jaha?

"Okej... aja", tänker jag. "Jag skulle ändå köpa ett nytt grafikkort nån gång längre fram. Det kan väl lika gärna bli nu".

Så sagt och gjort, jag tar alla mina kvarvarande slantar och pungar ut för ett riktigt saftigt och dyrt grafikkort, som jag ser på bilden som komplement till dess dubbla (!) DVI-anslutningar även har en port för VGA-skärmar.
*AWESOME*
Detta beställs från IT-shoppen på nätet.

Jag väntar ett par dagar..... det kommer inte..
En dag till.... det kommer fortfarande inte.

Jag ringer upp IT-shoppen för att höra med dom om dom överhuvudtaget har fått min beställning.


SURPRISE 2*

Näe, det var en felberäkning på lagret som jag hade sett på nätet.
Tydligen så hade avdelningen för leveranser skrivit fel på prisjakt.nu och felaktigt noterat att dom fanns i lager, när grafikkorten av min beställda typ i själva verket inte fanns inne på lagret.

"Okej, när väntar ni en ny leverans då?"

..om två veckor..





okej.... tålmodigt... eller inte så värst.... väntar jag dom utlovade två veckorna, under vilka jag vägrar starta upp datorn då jag först vill se så nya grafikkortet är kompatibelt.

Nå, grafikkortet kommer så äntligen efter två långa veckors väntande.

Nu ska jag väl få installera det och sätta igång datorn...???




... näe...


SURPRISE 3*

Dom interna strömkablarna från nätaggregatet består av SATA-huvuden, och den medföljande Y-förgreningskabeln till grafikkortet mynnar ut i Molex-huvuden.
Kortet är, med andra ord, inte kompatibelt med det inre kablaget och förhindrar mig från att kunna koppla ihop det med strömkablarna från nätaggregatet.

"Men va i HELV- ..!!"

Nu börjar frustrationen ta vid på allvar.
Jag står en lång stund och tittar med sjuhelsikes ondskefulla ögon på datorskrället som redan nu har börjat ses som en maskin med en förbannelse över sig.

Jag tar ett par långa djupa andetag (försök det när ni är riktigt förbannade, det hjälper faktiskt^^) och funderar över vad jag ska göra härnäst.

I Kjell & Companys katalog ser jag att dom säljer adaptrar och förgreningar av alla dess slag, så jag rusar dit och använder lösa MYNT (!) som jag har i plånkan, för att plocka upp några som kan koppla ihop mitt grafikkort med mitt nätaggregat.


NU då???? NU ska väl allt äntligen vara fixat????


..näe..

Mina damer och herrar, får jag lov att presentera... *trumvirvel*...


SURPRISE 4*

...som kräver lite förklaring....


Eftersom jag är ny med det här att ansluta lite kraftfullare saker till nätaggregatet, så inser jag inte att kraftfullare saker kräver kraftfullare aggregat.
Jag pratade med en polare innan jag började installera adaptrarna... vilket var tur... för han berättade att kraftigare saker kräver något i stil med 450, oftast minst 500 watt. Han sa att om jag hade 400 watt så låg jag risigt till, men att de inte skulle förvåna honom, för det är rätt så vanligt med 400-wattare på nyinköpta datorer; att man måste uppgradera dom om man ska installera mer dränerande komponenter i burken.

Han bad mig kolla om jag hade 400 watt, för då måste jag byta. Jag höll tummarna för att så inte var fallet...

Hur kraftfullt aggregat hade jag i nya datorn??


.. 300 watt..







SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Nu var jag pank... ja menar, rejält pank.... pankare än såhär hade jag aldrig varit förut, så jag bönade min morsa (som redan är fattig) om ett lån, vilket jag fick.
Så väldigt snopet drog jag till webhallens utlämningsbutik i Sundbyberg och köpte in en fet 550 wattare från Corsair och SÅ... slutligen... efter fyra mödor, två veckor övertidsväntande och tusentals våldsamma känsloutbrott senare.... hade jag ÄNTLIGEN en fungerande ny dator!!

Jag ville fira, men vid det här laget orkade jag inte.
Glädjen var utbytt mot trötthet och modfälldhet.



Och nu kommer sista surprisen....

HAHA, ni trodde det var slut där va? ..men icke!


Med datorn i paketet följer ju alltid tangentbord och mus. Dom låg förpackade i en plastförpackning som jag vände uppochner för att tömma på dess innehåll.

Vad dimper då ner i soffan?


Tro det eller ej.... men det som dimper ner är inget mindre än en fucking jävla helvetes ful liten ettrig skitsak.. nämligen en VGA <--> DVI-adapter..!!!!!!!!

Den har fucking legat däri hela tiden!!!!!!!!!
Hade jag sett den från början så hade jag inte behövt spendera hela mitt konto på att göra uppgraderingar som jag, åtminstone för tillfället, egentligen inte hade behövt göra.

Det borde ha fått mig förbannad gånger hundra, men nu orkade jag inte bli mer upprörd, utan jag skrattade bara.


Nu i efterhand inser jag också att tack vare dom här små missödena, så har jag trots allt fått en rätt så bra dator, så jag ska inte klaga. Den klarar tunga saker som EVE Online och Starcraft 2 galant (tack vare GTX-kortet i burken^^) så jag kan väl säga att den som väntar på något gott..... ja, ni kan det där..


Nej hörni, nu måste jag sofa. Ska upp relativt tidigt imorgon och hålla gymnasie-elever i handen.

Vi hörs längre fram när jag har fler saker att skriva om.

Hej så länge!


... och må kraften vara med er!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0