SPELRECENSION - Dragon Age: Origins




Carámba, är det redan Torsdag!!?? :O

Och jag som skulle hinna göra en massa innan lovet var slut. :( Hmmm. Aja, det löser sig.

Jag vänder på huvudet och tittar ut, och... ni vet hur man på filmer om arktis brukar se snöstormar och piskande vindar som viner fram över den snötäckta marken?

Där är jag nu, kan man säga. ^^
Jag undrar hur mycket vatten som egentligen ligger på sveriges sammanlagda yta idag... undrar som det skulle räcka för att fylla t.ex vänern... eller om det kanske tillomed skulle kunna bli ett eget hav? ^^
Tänk efter, jag menar, nu syftar jag på varje centimeter av fristående snö och istapp som finns packade på våra gårdar, som ligger stillsamt i våra skogar och som även blåser in när vi bara öppnar ytterdörren.

Tänk vilken energi man skulle kunna få ut om man kom på något sätt att just utvinna energi ur fusionsprocessen då fast snö övergår i flytande form. ^^ Varje vår skulle man kunna ha "REN ENERGI MED SMÄLTANDE SNÖ"-dagen eller nåt XD

Okej, nog med nonsens. :)

Sitter för tillfället och tråkar, då jag väntar på att tvätten ska torka nere i tvättstugan. Klockan 4 är den klar och jag funderar på vad jag ska göra fram tills dess.
Skulle kunna städa, men det är för omständigt.



Jag vet! Jag kan recensera Dragonage.

Jo det gör jag, för jag har just kommit på att jag har tappat motivationen att fortsätta spela det innan jag har varvat det och det är aldrig kul. :(

Så här har ni det.





Okej, då kör vi då..


Jaa, Bioware, precis som Rockstar, kan bara göra en typ av spel, verkar det som. Det råkar också vara så att just den här genren älskar jag.

Då Rockstar har snöat in på sina lone ranger/gunman sandlåde-äventyr, så har Bioware på samma sätt stagnerat i grupp-RPGs.
Men inget ont om dom, för det råkar vara en av mina absoluta favorit-genrer; det har det varit ända sen KOTOR serien (som Obsidian slaktade totalt med uppföljaren, btw).
Men precis som den ljuvaste honung kan bli äcklig om man föräter sig på den, så kan jag börja tröttna på att samma koncept upprepar sig om och om igen, även om jag älskar just den spelstilen.

Med Dragonage är det som att man har tagit KOTOR-upplägget, flyttat det till ett fantasy-land istället för Star Wars-världen, dammat av det lite och lagt in nya namn och karaktärer. Men man ska fortfarande besöka olika SPECIFIKA platser, man ska samla på sig en grupp som man lär känna mer och mer om man pratar med dom under spelets gång, man ska ena folk mot det större hotet.

Känns detta igen? Jag kan ha fel, men det är exakt samma koncept som Star Wars: Knights of the Old Republic-spelen samt deras Mass Effect-serie. Bioware bara upprepar allt.

Men förvisso gör det inget, för jag tycker om det ändå. ^^ Man kan aldrig, i grund och botten, tröttna på det här om man är en äkta RPG-gamer, men ett varningens ljus måste ändå tändas för Biowares skull. Dom är på hal is nu; ett steg i samma riktning till och man kan börja tro att det inte finns något nytt att komma med.

Vad är bra med Dragon Age då? Ja, bortsett från att det är samma gamla historia i ny tappning, så gillar jag det faktum att i Origins så skapar man sin egen bakgrund mer konkret än man gör i dom andra syskonspelen. Visst, Mass Effect har samma koncept, men i DA får vi även spela oss igenom en första småstory som fokuserar på vad just du har valt för bakgrund och den storyn påverkar även resten av spelet.
Det gillas!

Vidare så slår jag gärna ett slag för handlingen. Även om konceptet har hörts förr och är äldre än Jura-perioden så är den djuplodande nog att hålla kvar mitt intresse.
Dock ska poängteras att jag nu har börjat, liksom i Red Dead mot slutet, vara tvungen att forcera fram lusten att spela, för motivationen har börjat mattas av.
Det har tillomed gått så långt att jag har valt att släppa alla sidouppdrag, för jag är bara så sugen på att få höra slutet av storyn. Och det är inte vanligt för att vara jag.
För att effektivt känna inlevelsen sprudla och promota realism; även om jag inte aktivt jagar några särskilda achievments, så brukar jag ändå vilja spendera mer tid på sidouppdragen i spel som det här, för det ger en känsla av att spelvärlden är större än bara huvuduppdraget.
Nu har jag helt enkelt släppt det kravet till fördel för att komma fram till slutet så fort som möjligt, och det säger inte lite om hur mycket jag har tappat suget.

Nå, slutsats.
Dragon Age: Origins är ett helt okej spel som ger hyfsad inlevelse och rätt bra spelkänsla, men många faktorer kan göra spelet lite drygt och tidskrävande; SÄRSKILT laddningssekvenserna, som är olidliga om man bara väntar på att respawnas från sista save-punkten för att fajta en boss igen.

Betyg så:

Jadu, måttligt roligt och ändå inte. Det blir två och en halv dödsstjärnor av fem möjliga. Sämre än Red Dead, men bättre än Darksiders.





Okej, nu ska jag fan göra annat. ^^

Trackback
RSS 2.0