Beatrice Ask; gotta love her! ^^



Beatrice Ask är nog den roligaste lilla människan som finns, jag svär.Jag skrattar alltid gott åt nyhetsinlag som återger hennes lagförslag i helhet.

Ask är bland annat känd som politikern som skapade Surprise-pedofilen på nätet; dvs hon skapade lagen som sa att alla som tittar på sexuellt suggestiva bilder på personer under 18 år (seriöst.. under 18 år!!) är pedofiler, oavsett om personerna som ser bilden vet om hur gammal personen PÅ bilden är från början eller inte; en lag som nu är inbränd med glödande bränngaffel i Sveriges lagbok.

Hur många i Sverige tar en sån blunder på allvar?

Och nu kom ännu en rolig blooper.
Jag såg på Nyhetsmorgon alldeles nyss, där det rapporterades att hon vill att det ska bli olagligt att fotografera folk i deras hem eller inom andra privata områden, såsom omklädningsrum, provbås eller toaletter.
Det ska tydligen vara olagligt om personen inte har lov eller inte vet om det. Däremot ska det vara lagligt för journalister i undersökande reportage, fast bara under speciella omständigheter; dock inte.... ehm ...??

Hur ska dom få det där att funka i praktiken? :O seriöst? Ska man sitta där med toarullen i en hand och mobilen i andra hand, frenetiskt trycka in 112 och ringa polisen medan man torkar sig i arslet, efter att någon har sparkat upp dörren och knäppt av en bild?? Och så pressar man undan ett inkommande samtal till 112 där en barnfamilj bara har sekunder att överleva i ett brinnande hus, men där ditt samtal om en pinsam annekdot gick före i telefon-kön.

Inte nog med att förövaren bara kan gömma kameran på obestämd tid; det är liksom hans ord mot offret; det är även rätt och slätt omöjligt att åtala någon även om man ser bilden på nätet, eftersom när den väl är ute så är den ute och cirkulerar; inga IP-nummer kan avläsas, ingen spårning är möjlig. Alltså är ingen skyldig.
Visst, man kan säga "Men det var ju HAN som tog bilden" .. jadå, men då är det ännu en gång bara ett frustrerat rop som drunknar i brist på bevis.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tvivlar starkt på det här lagförslaget. Låter som något som bara är gjort för att ge poliser mer frustration och huvudvärk.
Det är som IPRED; det håller inte i praktiken.

Nej nu ska jag fortsätta med min frulle så jag hinner.

Hörs sen.
Ha en bra Måndag.

Tjo!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0