Bestulen på "Battle for the Undercity"







Idag upptäckte jag att Blizzard har begått ett STORT misstag, det största på länge.

Jag har alltid älskat Blizzards lore och inlevelsen i deras mäktiga spel, särskilt i rollspel som World of Warcraft. Det finns helt enkelt så mycket av det och man blir fascinerad över varenda detalj av Warcraft-världens olika gudar och legender och faktioner och hjältar och, ja ... allt.

Men så upptäckte jag det största brottet mot oss story-buffar som begåtts ända sen Frozen Thrones slutfilm gjordes in-game och inte i en separat filmsekvens.

Jag gjorde Wrathgate questkedjan, vilket ledde upp till attacken mot Angrathar och jag satt som trollbunden. När jag såg Putress håna både Lich King och dom levande så tog jag åt mig ordentligt och svor på att den jäveln skulle få.

Efter den maffiga filmsekvensen så står plötsligt Aleztrasza där utan utropstecken över sig. Questen som ska ges av henne för att få fortsätta kedjan fanns inte där!! :O .... Men likförbannat viskar hon och kallar på mig, som att jag ska komma dit.

Vad har hänt?
Jo, Blizzard har ansett att iochmed att Cataclysm släpptes så tyckte dom att uppdragen mellan Wrathgate och Battle for the Undercity inte längre behövs.
Vi som aldrig köpte Wrath of the Lich King utan istället valde att uppgradera till Cataclysm direkt (då dom lockade oss med det eftersom det blev billigare) kan inte se följderna av Putress handling för att i Cataclysm finns Battle for the Undercity inte kvar. Blizzard har beslutat att göra den delen av kedjan otillgänglig för dom som inte köpte Wrath of the Lich King separat.

Det i sin tur resulterar i att folk som följer questkedjan blir abrupt avbrutna i en kedja som innehåller bland de mesta av lore-kvalitet som en PvE-spelare kan få tag i.
Detta betyder att det finns en massa lösa trådar kvar för alla oss som beslutade oss för att dra ner både WotLK OCH Cataclysm på samma gång och INTE har spelat Wrath of the Lich King separat, nämligen Varimathras förräderi och hämnden på Putress, etc etc. Och är det något jag HATAR... så är det lösa trådar. Med lösa trådar så känns det alltid som att spelskaparen skiter fullständigt i att knyta ihop ett helt paket med realism och följdriktighet och allt blir så meningslöst.

När man köper två expansioner samtidigt så anser jag att det är dumförklarande glasklart att man ska få med allt innehåll i båda expansionerna, punkt. Man ska fan inte låta en del gå förlorad bara för att man köper en annan.

Visst, storymässigt så kanske handlingen är gammal i Cataclysm, men det är ett problem som man på ett eller annat sätt med lätthet hade kunnat kringgå med Blizzards skills.

Fyfan, Blizzard! Jag känner mig rånad här!!

Jag spelar nästan aldrig dungeons eller raids för eftersom jag är en äkta Roleplay-geek så har jag väldigt svårt för konceptet att dela dom här riktigt stora episka handlingarna med snorungar som sitter och "pwnar n00bs" eller använder minsta lilla anledning för att få kalla folk för bög, och sen klappar sig på axeln, flinar och runkar av till sitt lilla lyckade trollande.

För min del finns det nästan bara ett sätt att få den fulla inlevelsen utan omogna kommentarer från andra, och det är just genom att själv spela PvE-WoW.
Men vi som nu spelar WoW enbart (eller ja, mest) för storyns skull och är intresserade av att vara med i actionsekvenserna när dom stora episka sakerna händer utan att nödvändigtvis behöva stå ut med störigt folk som vill skippa filmsekvenser eller som ständigt talar om hur snabbt dom klarade av en speciell instans förra gången dom var där, vi blir plötsligt berövade på vår chans att få se hur Battle for the Undercity gick till och hur Varimathras och Putress besegras.
Vi bestals på vår enda chans att kunna se hur storyn utvecklade sig när vi var dumma nog att trycka på knappen "Uppgradera direkt till Cataclysm", då Blizzard har bestämt att "näe, nu är dom här questerna onödiga, så låt oss phasa bort dom."

Visst, filmklipp av hur andra genomgick Battle for the Undercity finns ute på Youtube, men det är fan inte samma sak på långa vägar när man själv har valt att spela WoW och skapa en karaktär av en enda anledning: att SJÄLV låta ens toon vara med om allt de häftiga.

Jävla svin..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0