Odemokratiskt att frysa ut SD


Jag måste tillägga en sak:

Nu ska jag leka lite "devil's advocate" här, men ha ett öppet sinne när ni läser detta.

Det är nämligen så att jag såg på nyheterna alldeles nyss och insåg att alla partier oavsett block, beter sig väldigt odemokratiskt gentemot Sverigedemokraterna.
Egentligen så är det ett grovt regelbrott att mobba ut ett parti som i all ärlighet har fått en hel del svenska röster.

Missförstå mig inte nu. Låt mig göra en sak alldeles glasklar.
Jag skulle aldrig nånsin rösta på Sverigedemokraterna.
Dom har en väldigt kontroversiell politik gällande det mesta och är absolut inte något som jag personligen vill ha in i riksdagen. Även om jag har en viss reservation gällande den nuvarande invandringspolitiken, så har Sverigedemokraterna alldeles för suspekta rötter; oavsett hur mycket dom säger att dom har "städat upp" i rankerna. För att inte tala om deras befängda biologiska förklaringar till varför invandrare som grupp är mer våldsbenägna än svenskar.
Invandrarfientlighet för sakens skull är definitivt inte min vän.

Men sen måste jag också vara objektiv.
Ärligt nu.

Om en stor del av svenska folket har gett dom sina röster, så har vi som en självförklarad demokrati en skyldighet att faktiskt lyssna på dom. Oavsett vad vi andra tycker om deras politik, så är det väldigt odemokratiskt att gå ihop och mobba ut ett parti, likt en grupp småbarn som vägrar att leka med en speciell unge; trots att lärarna (väljarna) har gett sitt stöd och kräver att man lyssnar på den ungen.
Hur ska man kunna lära barn att lägga av med mobbning, om den tillåts fortgå på politisk nivå?

Alltså, förstår ni vad jag menar? Oavsett vad för politik som Sverigedemokraterna för, så är det regelvidrigt i ett land som beskriver sig självt som en demokrati att inte lyssna på sina egna väljare. Om en viss procent av befolkningen röstar på SD, så ska man inte kunna göra dom rösterna likställda med blanka röster.
Tänk själva om t.ex alla som röstar på Socialdemokraterna plötsligt skulle göra det för döva öron, bara för att alliansen går ut i nyheterna och öppet förklarar att "vi har alla gått ihop med Mp och V, bara för att hålla dom borta".
Då skulle man fan reagera.

Men som sagt, jag säger inte heller att jag nånsin skulle rösta på SD eller håller med dom, för det gör jag inte.
Jag säger bara att det är rätt konstigt att en demokratis partier öppet kan gå ut och säga i nyheterna att "vi kan tänka oss att samarbeta över blockgränserna; huvudsaken är att vi håller dom (SD) borta från maktpositioner" utan att någon reagerar märkbart; utan att någon inser att det faktiskt är att vända en stor del av sveriges väljare ryggen.
För att SD för en viss politik (även om den är helt körd i huvudet) så kan man inte hålla för öronen, lalla jättehögt och sen låtsas om att den där procenten av sveriges befolkning inte alls har röstat på dom, bara för att "dom inte tänker som vi".
Hade alla partier haft den åsikten om VARANDRA, så hade vårat politiska system kollapsat.
Men i Sverige kan man politiskt frysa ut partier och göra deras väljares röster värdelösa utan att någon rycker på axlarna. Om ett parti har en viss åsikt så är det plötsligt helt okej att öppet säga att "nej, vi tänker inte lyssna på dom" och "vi tillåter inte att dom får inflytande".
Det är en kränkning av folks valfrihet och låter snarlikt en diktatur.

Det är definitivt inte en demokrati.
Det är en demokrati med modifikation.

Varför inte släppa in dom i riksdagen, lyssna på deras väljare och sen försöka omvända dom och deras politik inifrån istället?

Jag tycker inte synd om Sverigedemokraterna, men jag tycker synd om deras VÄLJARE; vars röster (hur dumma dom valen än må vara) faller för döva öron och som inte skulle förvåna mig ett dugg ifall deras tro på valfriheten i Sverige förtvinar.

Jag må avsky Sverigedemokraterna, men jag avskyr utfrysning och mobbing mer!



Kommentarer
Postat av: Johanna Palm

Läste igenom ditt inlägg med stort intresse. Du har några riktigt bra poänger, men...



För det första.

Sverigedemokraterna använder sig inte av biologiska

faktorer som förklaring till att invandrare är mer våldsbenägna än svenskar,

utan det är sociala och kulturella faktorer de talar om. Detta stämmer även

till stor del, då det är statistiskt bevisat att invandrare begår fler brott än

svenskfödda. Det är viktigt för individens värderingar att ha en samhörighet med samhället, vilket ofta saknas eller är försvagat hos invandrare.

Istället för att stärka dessa band vill SD försvaga dessa ytterligare. Det är detta - deras handlingsplan - och främlingsfientligheten bakom som ligger som grund till att de är så illa omtyckta



Men, nu till min åsikt.

Visst, åsiktsfriheten bör värderas. Men den här friheten vi pratar om, har altid och kommer altid vara begränsad. För att genomföra denna ändring bör eventuellt även yttrande- och tryckfrihetslagen, dess mening och gränser framställas tydligare. Vart går då gränsen kan man fråga sig? Var människas frihet begränsas där det börjar inkräkta på en annan människas frihet. Den begränsningen är nödvändig för att vi människor ska kunna leva tillsammans.



Och när du framställer motsättningarna mot partiet som tillåtan av mobbning, kan du ju tänka dig, om vi inte skulle sätta oss emot partiet. Skulle inte detta också resultera i sk "mobbning" då sd vill stänga ut ett helt - eller flera - folkslag.



Och det där om att omvandla SD var nog inte så genomtänkt, då det helt motsäger deras grundpolitik.



Bara lite tankar sådär.

Feel free to argue :]

2010-09-18 @ 16:52:04
URL: http://palmiiz.blogg.se/
Postat av: IJDVJSDILO



Tack för den intressanta debatten ^^



Jag förstår dina tankegångar, men menar du att dom begränsningarna som du talar om, är ett nödvändigt ont i ett demokratiskt samhälle? Att vi kan välja att sluta lyssna på en del av befolkningen för ett högre syfte; som att t.ex hålla främlingsfientliga partier som SD borta?



Jag har svårt att se Sverige som ett föregångsland om vi delar upp folk på det sättet och inte åtminstone lyssnar på dom som har såna här åsikter och sen ändå tar den debatten; istället för att stå i en klunga och frysa ut/dumförklara en del av vår egen befolkning. Det här är ändå våra egna morsor och farsor, bröder och systrar vi talar om. Folk som vi känner och älskar, men som är av andra åsikter än vi.

Är det inte att vara lite hycklare om man säger "Sverige är ett land för alla etniciteter och folkslag. Här har ni alla en fri röst", och sen ändå vägra att åtminstone försöka arbeta ut skilnaderna som man har med en stor del av sin egen befolkning, som t.ex synen på invandring?



SDs ilska och okunnighet bottnar ju ändå i en hel del svåra frågor, bara kanske inte just dom frågorna som dom vill belysa.

Men i det stora hela så kommer dom egentliga frågorna bort och dessa individer väljer att skylla på en annan folkgrupp som någon slags projicering, "det är DERAS fel, DOM är problemet med Sverige idag" osv.



Men att säga till dom "vi tänker inte lyssna på er" ger klart fel signaler. Det får dom bara att tappa hoppet om ett fritt forum där alla kan bli hörda och skapar mer klyftor än vi kan föreställa oss.



Och sen är det inget som jag anser, utan jag läste faktiskt på text-tv att någon högt rankad person inom just SD hade faktiskt, hör och häpna, funnit och isolerat en gen som HAN sa var iallafall en del av anledningen till att invandrare som grupp begår mer våldsbrott än inhemska svenskar. Att den gör dom mer agressiva och predisponibla för utbrott och infall av en sämre natur.

Sen vet jag inte om det är sant eller inte, varken artikeln eller om själva innehållet stämmer ^^ för jag är ingen forskare, men så stod det iallafall. Låter som rätt praktiskt tajmad propaganda-vetenskap det där, men ja.. :)



Sen behöver man inte vara en del av SDs partimaskin för att faktiskt kunna påverka deras åsikter. Om dom skulle få en bättre bild av sig själva för att dom, oh i don't know, kanske fick en röst som vilka partier som helst, så tror jag att dom skulle vara mer villiga att ändra sina gruntankar och kompromissa lite mer. Jag menar, SD har varken den kompetens eller erfarenhet som krävs för att styra Sverige, men deras väljare är viktiga för framtiden. Och när allt kommer omkring så är väljarna dom som står bakom partiet och deras åsikter.

Borde inte det då vara väljarna som vi ger en röst och lyssnar på, så att dom i deras hem och hus känner att dom faktiskt betyder något.



Kalla mig galen, men jag tror att i många fall så skulle denna främlingsfientlighet försvinna om dom kände att dom blev hörda.



^^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0