Nu behöver jag er hjälp


(Ja, jag har piffat upp bloggen...)

 

 

Kära vänner, bekanta och totala främlingar.
Nu behöver jag er hjälp.

 

Jag har en sak som jag ska bestämma mig för och då behöver jag lite input.

 

Hur fan gör man en poll på den här sidan?

Äh, skit samma. Ni får svara med kommentarer istället.

 

 

Såhär är det.

 

Min gamla Sony Ericsson K810i sjunger på sista versen och jag behöver köpa en ny mobiltelephön.

 

Men inte vilken som helst. Nej, senast jag köpte en phön så köpte jag ”vad jag hade råd med”. Och den var endast duglig och jag var aldrig riktigt supernöjd, även om det inte var något direkt fel på den.

Men nu tänker jag vända på steken och istället för att köpa det jag har råd med för stunden så tänker jag spara ihop till den bästa telephön jag kan få tag på.

Man måste få skämma bort sig ibland. Särskilt om man typ aldrig har gjort det förr. :S

 

Men vilken ska det bli?

Jag har forskat på nätet och pratat med folk i butikerna och kommit fram till tre olika smartphöns som jag har svårt att välja mellan.

 

Och innan ni börjar tjata... Nej, jag är INTE iPhone-vänlig utav mig. Så mycket som den nya iPhone 4 buggar och har tekniska krångel så är det inte värt det. Att man måste köpa små pillefjutt-SIMkort är även det ett onödigt huvudbry. Sen så spyr jag på den kantiga och platta designen också. Den ser ungefär lika vacker ut som en plåtask och har charmen av ett gammalt kabelmodem.

 

 

Så.

Nu har vi då dom som jag har valt ut som finalister.

Dessa är som följer.

 

Nokia N8

 

Samsung i9000 Galaxy S

 

Sony Ericsson Xperia X10

 

 

Under noga övervägande har jag gjort en lista på för- och nackdelar som varje telephön har när det gäller vad jag är ute efter.

Det jag söker efter i en telephön (förutom den uppenbara funktionen av att fungera som en telephön) är mycket minne, en bra kamera, schysst design och vara en jävel på multimedia (Video, musik, Internet, m.m) .. allt detta till ett så billigt pris som möjligt.

 

Så här följer min egenhändiga lista på vad som är bra respektive dåligt med varje telephön.

 

 

NOKIA N8

 

 

Plus:

 

* Stort inbyggt minne från början (16Gb)

* Bästa mobilkameran på marknaden (12 megapixel)

* Billigast av finalisterna

* Vid köp möjliggör denna även försäljning av min digitalkamera

 

Minus

 

* Minst skärm (i förhållande till dess konkurrenter)

* Ingen Super-AMOLED display (Syns dåligt i starkt soljus)

* Inte särskilt fint grafiskt användarsnitt

* Rätt så ful design

* Något trögare än dess konkurrenter

 

 

 


 










SAMSUNG i9000 GALAXY S

 

 

Plus

 

* Största skärmen, perfekt för filmtittande.

* Har Super-AMOLED display (Möjliggör bra syn i starkt soljus)

* Snyggt grafiskt användarsnitt

* Bra upplösning

* Bra batterikraft, nästan dubbelt gentemot konkurrenterna

* Helt okej design

 

Minus

 

* Dyrast av finalisterna

* Störst (otympligast för fickan)

* Sämst kamera (5 megapixel)

* 8 Gb minne från början (Mot N8:ans 16 Gb)

 

 

 

 

 

 










SONY ERICSSON XPERIA X10

 

 

Plus

 

* Definitivt snyggast design

* Snyggast grafiska användarsnitt

* Riktigt bra kamera (8 megapixel)

 

Minus

 

* 1 Gb - 8 Gb minne från början (Mot N8:ans 16 Gb)

* Ingen Super-AMOLED display (Syns dåligt i starkt soljus)

* Ingen Radio

* Inga Stereospeakers

* Ingen videomobil (kan inte ha videosamtal, alltså)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Jag misstänker att det inte kommer att bli Xperian, då den saknar grymt mycket funktioner som t.ex videosamtal (vilket till och med min gamla K810i har) … men den är ju bara så jävla snygg! :O

 

Men nej, jag ska inte börja bete mig som en ung bimboflicka med Fjällröven-jacka här nu. Design är sekundärt, jag vill ha tekniska finesser och uthållighet. Ingen telefon som bryter ihop efter två veckor.

 

Så vad tycker ni, ärade läsare?

 

Har ni möjligtvis någon av dessa? Har ni erfarenhet som ni anser kan vara värdefullt för mig att veta? Lämna kommentarer och delge er åsikt.

 

.. och ja just det... iPhone-ägare göre sig icke besvär!!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Stina

Köp sony ericsson Xperia 10 mini. Den är bra

2010-10-08 @ 12:34:07
Postat av: IJDVJSDILO

Nej usch... Mini?? Den har ju ännu mindre funktioner än storebrorsan. :S Och en minimal skärm på 240 x 320 pixlar (samma som min gamla iPod Nano! :S ) .. allt blir skitlitet där :O .. och att se filmer på den är ju verkligen att ta i. ^^

Jag minns hur jag försökte se Kung-Fu Panda på min gamla Nano under en semesterresa med mitt ex och visst vande man ögonen efter den minimala skärmen, men när jag kom hem hade jag ont i huvudet i typ en dag XD .. shitt alltså :D .. lite standard får man ha. ^^



Nej, skärmstorleken är inte öppen för diskussion, så inga minimala saker i storlek med tändsticksaskar, tack. ^^

Postat av: Stina

Gnällspik!!!! Köp en stora variationen av den då!!

2010-10-10 @ 18:58:55
Postat av: IJDVJSDILO

Nja.. tror ju inte jag kommer göra de heller... eller missade du va jag skrev precis under den bilden? ;)

Och ja, ja är gnällspikig av mig! XD De får jag vara, för de här är min blogg! :D

Postat av: Fio

Nokian!!! Utan tvekan!!

2010-10-10 @ 22:07:41
URL: http://justidettanu.blogspot.com/
Postat av: IJDVJSDILO

Det blev N8:an :) Och jag är supernöjd!!! ^^ Kan se på filmer i den och surfa på nätet och allt jävla fucking möjligt! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0