Mobiltelefonen. Praktisk eller ett gissel??




Alltså, vad är det med tjejer och att ringa folk när dom absolut inte har någonting att säga egentligen?? :S Jag blir galen på det här.


En telefon ska man använda för att aktivt prata med en annan person, inte att använda den som en långlinje med luft liksom.








Man säger "Hej, hur har din dag varit? Vet du vad jag var med om idag?" osv. Det är korrekt användning av mobilen. Man säger inte  "nu ska vi se vad som står i tidningen idag" och så börjar man babbla för sig själv "nejmen, oj det här var intressant... mummel mummel" ... eller så sätter man på musik som personen i andra änden kanske är helt apatisk inför... eller så pratar man med kompisar medan man håller i luren och låter personen i andra änden vänta i typ 20 minuter, för kompisen hade något exklusivt att berätta.... och det hela bara känns så onödigt... då måste man själv sitta och tröga sig igenom ett tradigt samtal som inte bär varken hit eller dit och sånt går mig på nerverna.

För man kan ju inte riktigt lägga på, eller hur? Personer som gör såhär tillhör nästan uteslutande den gruppen av människor som blir sårade om man säger "nej du gumman, nu måste jag nog tyvärr lägga på" .. Alltså, dom tar det som en personlig förolämpning. Jag vet inte, men jag anar att dom individerna är dom som minst av alla här på jorden egentligen ska ha en mobiltelefon, för dom använder den på fel sätt. Dom använder den som något slags verktyg för att få bekräftelse.. "jaaa, nån vill prata med mig" .. osv. Jag tror dom känner sig extra ensamma eller något och på det sättet är det lite synd om dom.
Men jag kan inte hjälpa att jag blir frustrerad när ett sånt typexempel ringer mig. När man har ringt upp någon så är det den personen som man ska rikta fokus på, annars kan man lika gärna prata för sig själv.
Därmed BASTU!!

Jag är inte emot att man bara slöpratar med en person, absolut inte. Det kan vara skönt att bara prata om allt möjligt. Men när slöpratandet glider in i fasen "Jag-vet-egentligen-inte-alls-varför-jag-pratar-med-dig" och personen helt plötsligt börjar rikta sin uppmärksamhet mot andra saker än den som finns i luren, så har man totalt tappat anledningen till att hålla samtalet vid liv.

Hade jag fått printa mobil-manualer, så hade jag i användningskapitlet lagt till texten "OBS: Använd telefonen ENDAST när ni har något att säga, inte när ni vill ha en tyst publik som ni vill ska lyssna på varenda grej ni gör! Sådant beteende är skadligt, respektlöst och kan bidra till att ni alienerar sagda person."

.. eller... "Nokia. Connecting people.... IF you have a fucking CAUSE!!"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0