JAG KOM PÅ EN PARADOX!!!! :O


När jag diskade idag så kom jag på en sak.

Om Person 1 vet att Person 2 ljuger, så kan inte person 2 besvara frågan "ljuger du för mig?" med svaret "Ja, det gör jag."
Det går inte.


Alltså, person 2 säger ju att han ljuger, men eftersom han påstår just att han LJUGER när han säger så, så ljuger han när han säger att han ljuger, alltså ljuger han om det faktum att han ljuger, och alltså ljuger han INTE. .. det är vad resonemanget leder fram till..

.. Men han ljuger ju när han säger att han ljuger .. alltså ljuger han fastän hans lögn menar att han inte ljuger... även fast han ljuger om det... lögnen i sig blir motverkad av att påståendet om att han ljuger faktiskt försöker bringa fram sanningen... men ändå är allt han säger en lögn... och om allt han säger är en lögn.. då kan han ju inte vara ärlig när han säger att han ljuger ...

DÅ KAN HAN INTE VARA ÄRLIG NÄR HAN SÄGER ATT HAN LJUGER...
Smaka på den meningen ... fatta vad den säger..

Alltså, i runda slag:
.. han säger ju klart och tydligt att han ljuger ... och om han då inte är ärlig när han säger att han ljuger, så betyder det att det som kommer ur hans mun alltid är lögn, och då blir ju det motsatta påståendet riktigt .. eftersom han ljuger när han säger att han ljuger så är sanningen den att han är ärlig ... men samtidigt så är det en lögn eftersom han svarar att han ljuger...

SNACKA OM PARADOX!!!!!!!!






Kommentarer
Postat av: Anonym

Hallå där! Nu har jag kikat lite i din blogg ;) Min blogg adress står där över. Har precis bytt, gamla heter : http://sandrajagenstedt.blogg.se om du vill kika på äldre inlägg. Ha det bra

2010-10-03 @ 20:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0