Varning för dåliga förlorare



Fyfan för dåliga vinnare. Jag hatar såna.


Dom gillar att skryta med hur bäst dom är. Jag försöker verkligen alltid vara ödmjuk när jag vinner och säga typ att jag hade "tur" eller att "det kan hända vem som helst", om jag ser att det går dåligt för andra.
Det finns vissa som gör de motsatta, verkligen briljerar om hur bra dom är och hur dålig deras motståndare är, och såna är störande.




Men något som nästan är lika illa som en dålig vinnare, är dåliga förlorare.
Något som jag trodde att jag själv tyvärr var, tills i fredags, då jag bevittnade en riktig mästare i att vara dålig förlorare.

Jag klarar inte av dåliga förlorare. Det märks klart och tydligt vilka som är dåliga förlorare när man spelar biljard och en person går in i spelet med en självsäkerhet som säger att han kommer att krossa alla och sen, när det börjar gå dåligt för honom, kommer med ursäkter om att de var länge sen han spelade och inte kan tåla att det går bra för andra, så han börjar försöka störa för folk som faktiskt är där för att bara ha kul.

Råkar han få ner några bollar så ylar han och det är värsta grejen. High-fives och glada vrål och konstateranden om att "det var ju en lätt stöt".
Går det dåligt så har han inte alls lika kul och jag blir rent uppriktigt sagt fascinerad av att se vad han går igenom.
Efter ett par spel där jag har vunnit 4 av 5 spel och där han varit med i dom lag som förlorat alla, så märker man vilka faser han går igenom.

1. Skrytsam självsäkerhet
2. Frustrerad irritation och utbrott
3. Sabotageförsök för andra
4. Uppgiven och tyst grinighet

När man sen går över till dart-tavlan och ska spela tillsammans så märker man att han vill glänsa och gottgöra sitt ego för förlusten i biljard. Han börjar förklara hur bra han är som har spelat förut och ska lära ut hur man står och grejer.
Aa, visst, han var bra. Riktigt duktig.
Men det räcker inte med att han vinner där, nej han ska trycka ner den som han inte klarar av att förlora mot i biljard, genom att börja hacka och nedvärdera personens nyinköpta, dyra och tekniskt fulländade mobiltelefon.

"Ah, men gud, Nokia suger ju. Det går skitdåligt för dom. Uruselt!"

Alltså, vem fucking ÄR det här? Jag har kommit hit för att ha kul, inte för att ingå i nån slags white-trash duell om vem som har störst prestige och är "bäst". Vi går inte på lågstadiet längre, vi ska föreställa vuxna människor. Personen i fråga sa själv, hör och häpna, att vi inte var där för att tävla, utan bara för att ha kul.
Jadu, ge samma person ett par öl och låt honom förlora lite och plötsligt har allt blivit väldigt personligt. Precis allt.

När man ödmjukt påpekar att man ändå köpte mobilen mest till stor del för att tjäna in lite pengar på att kunna sälja sin digitalkamera som nu har blivit överflödig, (vilket inte är sant, för Nokia N8 ÄGER SÖNDER DERAS KOLLEKTIVA ASSES! .. men jag ville vara snäll... igen) så säger personen:
"Skilnaden är att din digitalkamera har en lins. Alla snackar om megapixel, men det handlar typ bara om bildens storlek, inte kvaliteten" .. osv osv, och så drar han typ upp sin mesiga lilla fjärt till mobil med ynka 5 MP och säger på fullaste allvar att den slår det mesta. Jaha, vad hände med kravet på linsen?

Om inget annat, så blir jag mot min vilja imponerad av staken som personen har. Att komma upp och jämföra en mobil som varit ute ett halvår eller så, mot Nokias nysläppta flaggskepp och säga att hans är BÄTTRE, det är antingen modigt... eller så var det alkoholen och "jag är bäst"-mentaliteten som gjorde sig påmind.

Jag brukar inte bry mig ett dugg om sånt här. Prestige rör mig inte i ryggen. Jag tog inte upp det och när det väl var igång så var jag den som inte sa mycket... alls, faktiskt. Jag nickade mest och höll med (till synes) allt som han sa. Men han bara fortsatte. Som om han ville ursäkta sin förlust mot mig med att han ändå klår mig på andra sätt.

Något modfälld åkte jag hem och började seriöst fundera på om jag hade gjort ett bra val när jag köpte min nya smartphone.
I ett svagt ögonblick, där jag måste erkänna att hans prestige-snack faktiskt påverkade mig, så beslutade jag mig för att kolla upp min telefon ordentligt

Och HAH!! Min mobilkamera HAR faktiskt en lins!! Jag jämförde med min digitalkamera och lo and behold, jag hade rätt. ^^ Trodde först att jag behövde bli orolig, men fan, efter lite testande och jämförande så fick jag bekräftat att den är bättre än min gamla digitalkamera. Jag tror han hade behövt ta sig en titt på vad min mobilkamera faktiskt klarar av, för med Carl Zeiss teknik så slår den min gamla Exilim med hästlängder! Men glöm att jag låter någon annan ta i den.
SÄRSKILT inte någon som är dålig förlorare.
Och med alla miljarder funktioner så var N8 det absolut bästa valet i den moderna tiden till det priset. Vissa personer tror att dom vet bäst och ska prompt trycka ner folk, men fuck no att jag skulle slösa en tusenlapp mer för exakt samma kvalitet på mobilen där enda skilnaden är ett märkes-operativsystem, som inte lägger till ett uns av åtråhet för praktiskt lagda personer.

Nej usch, nu låter jag som en såndär omogen prestige-fjant. Jag har lyckats skrapa ihop nog med pengar för att köpa den bästa telefonen på marknaden, men faktum är att den kommer vara gammal redan om ett halvår.
Allt jag säger är att jag är nöjd med mitt val och om andra behöver försöka trycka ner mig för att må bättre själva så är det deras ensak, men tro inte att jag påverkas av erat skitsnack.
Tro mig, det kliade verkligen i mina fingrar efter att ge igen verbalt, men jag har mognat såpass att jag bara himlar med ögonen och låter den varma luften skölja över mig utan att bry mig. Tänker inte sjunka till den nivån, period!


Så babbla du ditt snack. My digital-camera is going bye-bye. ^^



På tal om det.

Nån som vill köpa en Casio Exilim på 10.1 MP för 1500 kronor? :D
Dockningsstation som ansluter till både dator och strömkälla medföljer självklart och inga yttre faktorer som installationsprogram behövs. Det är bara att koppla in och köra. :)

Det är absolut den bästa kameran jag nånsin haft och hade jag inte köpt Nokian för skamligt massa pengar så hade jag aldrig sålt min guldklimp. ^^




Nå..  efter den lilla reklamsnutten säger jag adjö för denna gång. ^^



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0