Jag sätter gärna på dig, Sanna ^^





"
Sätt på mig, Sanna, på jobbet" ... XD haha, gud va jag älskar det uttrycket från Bandit-Sannas jingel :P

Hör på favvo-stationen Bandit 106,3 nu medan jag skriver det här och funderar på hur det skulle vara att göra som hon faktiskt säger ^^


Ååååh, kom igen nu, jag är kille, så klart som fan att man iallafall spekulerar lite ;)





Men nu ska jag hacka på IPRED igen, för det blir aldrig gammalt. Det och sexköpslagen är 2000-talets största skämt. :D

Så.. än en gång...

Det här med IPRED-lagen.. herregud..

Jag pratade med en tjejkompis på MSN och snackade om vilka filmer som jag skulle se den kvällen. Jag berättade att jag hade ett par klassiker på G. Hon svarade "
åååh, jag skulle också vilja ha filmkväll" osv... men att hon inte hade några pengar.

Jag rynkade på ögonbrynen. Som om pengar skulle vara ett krav..? För vad? Att se på film?? Det har det inte varit sen 90-talet.
Jag skrev det uppenbara: "
Men tanka då? :P "
Då blev hon alldeles till sig och började svamla om att det inte är säkert och att SÄPO förmodligen avlyssnar datanätet och en mängd annan hästdynga om att det är riskfyllt och omoraliskt.


*suck*..

Det har blivit som 2000-talets häxjakt. Eller, nej, första platsen där innehas av ordet "pedofil", så det ska jag inte påstå, men nästan. Fast nu är det myndigheter (som produktionsbolag, som inte ens ÄR några myndigheter egentligen) som bedriver häxjakten.

Den här upphovsrätts-debatten är samma trötta debatt som folk hade på 60-talet när kassettradion kom till och man helt plötsligt kunde spela in låtar från radiosändningar och spela upp dom på vilken kassettradio som helst. Eller när Videon kom till och branschen var helt chockad över det faktum att upphovsrättsskyddat material som action- och komedifilmer helt plötsligt kunde bandas på tomma VHS-band.

Denna debatt kom till för att produktionsbolagen trodde att dom skulle förlora pengar på det.
Gjorde dom det? Nej.

Och det är exakt samma sak nu.
Den här löjliga lilla lagen har kommit till för att mediamogulerna är rädda för att möjligheten att tanka ner saker som filmer, musik och spel har gjort biosalonger, cd-skivor och spelaffärer överflödiga och att dom kommer förlora pengar på det.

Men gör dom det?
Står biosalongerna tomma?
Har folk övergivit CD-butiker och spelaffärer som GAME och Gamestop?
Man behöver bara traska runt i centrum för att inse att så är självklart inte fallet.

Dom tjänar lika mycket nu som alltid, främst för att upplevelsen erkänt ÄR bättre i en biosalong.
Någon som köper en biobiljett idag betalar lika mycket nu som då. Skilnaden är bara att nu betalar man för kvaliteten, inte innehållet.
Visst kan man dra ner en film på datorn gratis, men kvaliteten håller knappast måttet om man jämför med biografernas upplevelse. Pixlarna är stora som Skåne och ljudet kan vara fräsigt, särskilt om det är en dålig inspelning från just en biosalong av någon som har smugglat in en videokamera.

Men deras misstag är att dom ärligt talat faktiskt tror på fullaste allvar att IPRED-lagen kommer att påverka folk som tankar. Mediabolagens monopolinriktade affärsidé är lika gammal som radioapparater med vacuum-tuber och liknelsen är nog att dom inte insett att transistorn är ett steg i rätt riktning.

Piratkopiering har ALLTID funnits. IPRED kommer aldrig att kunna ändra på det.

Skulle jag kunna skicka ett meddelande (annat än FUCK YOU) till höjdarna som äger bolagen, så är det det här:
Följ med strömmen istället och anpassa er till den nya tekniken. Okej, folk kan få tag på era varor gratis. Satsa då på kvalitetsförbättring istället, och sluta jaga folk med lampa och högaffel.
Det kommer ni aldrig att tjäna på.

Jag undrar bara hur mycket pengar ni kommer förlora innan ni inser det...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0