Musik-teori


Hmm.. jag sitter här och lyssnar på kontemporär musik på radion.. och kom på en sak. Man kan lätt se ett mönster i hur musikstilar har ändrats över tiderna.

Musiken ändrar sig för att reflektera det samhälle vi har idag. Jag tror att den musik vi har idag är en spegelbild av hur vi lever som människor. Vi jäktar, stressar och känner oss otillräckliga. Det är en stor skilnad om man jämför med hur folk levde på t.ex 1700-talet.
I dagens massproducerande komfort-samhälle har vi inte tid med att höra 14 minuters sonator på bilradion. Vi behöver fart; låtar som har en klar "hook" men som inte tar en evighet att lyssna igenom.
Samtidigt lyser vår alltjämt stegrande osäkerhet igenom när man inser vilka banala låtar vi producerar idag. Den ena artisten försöker skrika högre än den andra; antingen i absurda musikvideoklipp eller genom att leva så skandalöst som möjligt.
På ett sätt handlar det inte om musiken längre; inte lika mycket som det handlar om den stereotypa genren i stort.

Vi lever ständigt med denna press att behöva göra oss hörda. Alla skriker på uppmärksamhet och är livrädda för att bli ensamma. Samtidigt har våra musiksinnen blivit så urvattnade att vi har blivit fullständigt avtrubbade. Musiken speglar vårt samhälle på det sättet att den blir hårdare, drygare, okänsligare... och väldigt, väldigt urvattnad.

Jag menar, jag har inte alls svårt att tro att det tillslut kommer att bli som i filmen "Demolition Man"; att alla sitter och lyssnar på korta reklamsnuttar istället för hela låtar, för det är helt enkelt det som passar vår stegrande stress bäst.
Om man tittar på hur samhället degenererar mer och mer så är den framtiden en större möjlighet än många vågar tro.



PS: Jag vet inte varför, men jag har börjat fastna för Lady Gaga :S .. snacka om absurditetens kvinna nummer 1 right there XD ...
Hjälp.... jag vill inte tycka om henne, för hon är inte min "typ" XD  och särskilt inte efter allt som jag just har skrivit här... men jag antar att jag är en människa av den moderna världen ^^

Alltså, hon ser bra ut och även om just musikvideon är ett desperat rop på uppmärksamhet (som alla hennes musikvideor) så... fan hennes LÅTAR är ju ändå rätt sköna :D ..  jag låter ofrivilligt hennes melodier krypa in under mitt skin.. det är som en infektion (!) .... och mot min vilja.... har jag börjat tycka om dom :S ....  OMG!

PS2: kolla gärna videon på mixpoden här till höger som kommer EFTER Lady Gagas Bad Romance.
Jag la in Annoying Oranges parodi "Lady Pasta".. XD alltså ärligt nu .... jag tycker fan den är bättre än originalet :D haha



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0