Recension av Harry Potter och Halvblodsprinsen



Jaha, då har jag alltså sett 6:e Harry Potter-filmen och eftersom jag i stort sett inte gjort något särskilt i övrigt idag så kommer detta inlägg handla om filmen och mina tankar om den.

Den var helt okej. Det börjar liksom hända lite saker nu. Jag har inte läst böckerna, så jag vet inte vad som kommer hända längre fram, men såvitt filmen angbehagar så är det en helt okej uppföljare. Inte lika spännande som De Vises Sten eller Fenixordern kanske, men definitivt en rulle värd HP stämpeln .

Mina första tankar direkt efter det att filmens eftertexter har rullat färdigt är att jag osökt lägger märke till att dom senaste 3 filmerna har alla slutat med att någon dör.
I Flammande bägaren dog Cedric (som återföddes till att bli den lik-bleke och tafatta Edward i Twilight), i Fenixordern dog Sirius Black (jävligt synd faktiskt, då Gary Oldman är en riktigt bra skådespelare) och nu i Halvblodprinsen mördades Dumbledore... av självaste Severus SNAPE!

.. nämen oj då, förstörde jag för er nu? Hemskt tanklöst av mig... ska inte hända igen..

Iallafall så gillar jag, tro det eller ej, att det börjar värka kärlek "banne mig" i HP. Jag är inte direkt den som är en stor fan av mush-mush filmer, men nu kändes det av någon underlig anledning uppfriskande med lite känslosam romantik.

Varför? Jo, för att ÄNTLIGEN har Harry, Hermoine och den vettlösa fågelskrämman Ron fått sina händer ur arslena och insett att dom faktiskt har unga och realistiskt aktiva tonårs-hjärtan under deras annars så gråa och livlösa yttren.


I korta drag kan filmen sammanfattas punktvis:

**SPOILERVARNING**

* Drygo Malfoy går från att vara en osnuten, stöddig liten blåsfisk till att faktiskt få tendenser till att bli rätt creepy och ond på riktigt.

* Harry är lika ovetande om både sig själv och sina omgivningar som vanligt och fortsätter sin trevliga film-tradition med att slösa bort hälften av filmen med att ställa en massa frågor; enbart för tittarens skull naturligtvis. (för tänk om vi inte skulle fatta alla detaljer :O !! OMG)

* Hermione är lika vacker som vanligt *suck* DREAMY-eyes.. ^^ Dock skulle hennes anorexia-tendenser gärna kunna få dämpas lite.
Herregud, kvinnor! Vad är det för fel på er?? Lite kött på bröst, rumpa och lår skadar inte. Det gör alla aspekter så mycke mer attraktiva och man får garanterat mycket roligare i sängen. Jag vet att jag snackar för merparten av det manliga släktet när jag säger att det ÄR faktiskt inte lika kul att mysa med en ribbstol liksom. Men oj, förlåt.. nu kom jag ifrån ämnet här...

* Rons frisyr har mer och mer skrivit under för hans önskan om att bli medlem i the Beatles på allvar och blir, precis som the Beatles, något av en ikon att se upp till... tills han ligger i en sjukhussäng, förstås. Med undantag från det vanliga Scooby-Doo gänget och ett par lärare samt en manisk besatt kaninkokerska, så syns plötsligt inte en skymt av hans fans.
Stackars Ron. Han får lära sig det gamla ordspråket "fame is fleeting" den hårda vägen och att det alltid i slutändan är otacksamt att vara omtyckt endast i egenskap av ens prestationer. Så fort det går dåligt så sviker fansen.

* Fred och George Weasley ger sig in i massproduktionens gyllene värld och blir entreprenörer i sin egen lilla shop av magitricks. Kul för dom.
Mindre kul för deras respektive skådespelare, eftersom dom fick känna på spotlightens varma sken i MAX ett par minuter i denna film och hade garanterat inte lika roligt som i föregångarna. How the mighty hellraisers have fallen..

* Weasleys hem bränns ner. Bra drag egentligen. Jag menar, det var ingen mäklar-dröm från början direkt.

* Dumbledore säger hej då som överkucku för Fenixordern genom att låta sig själv bli dödad. Fascinerande taktik, verkligen..

* Aragog dog. (hurra för arachnofoberna, tråkigt för djurvännerna)

* Vi får reda på att Harry inte bara måste döda Voldemort, han måste döda SJU stycken Voldemorts, eller nåt sånt ... :S

* Voldemort själv gör igen, som i så många filmer före denna, endast en cameo i form av sitt yngre jag ur fram-manade minnen.
FÖR I HELVETE, WARNER BROTHERS! Ni hade något bra på gång när Thöö Daak Lård retörned! .. helt plötsligt får han inte någon screen-time igen. :S what gives? Gick publiksiffrorna ner efter att han dödade stackars Twilight-Edward? Eller beslutade Rowling att Voldemort behövde fila lite på sin mystik för att bli än mer uppseendeväckande? (seriöst; en snubbe som går från att vara ånga och ett ansikte på någons nacke till att återskapas från döden till den mest badass:iga trollkarlen som finns; det KAN inte vara mer uppseendeväckande)

Överlag tyckte jag filmen var bra, även om jag låter något sånär sarkastisk ibland, men.. EN sak älskade jag. Att Luna är kvar ... jag älskar Luna, hennes vanvettiga utryck och sanslösa förmåga att driva hem en spik i kistan för oss som väntar på ett gott skratt.
När jag såg henne i Lejon-huvudbonaden... jag var tvungen att backa och kolla om det flera gånger. Helt underbar tjej. Om inte Harry tar henne, så tar jag henne ^^ .. ty det bästa tjejer kan ge oss män är ett gott skratt som punkterar vår egen uppblåsta macho-mentalitet. :)

Nej just ja, Luna går säker, för Harry kladdar mer än gärna på Ginny! ^^

Så! Snipp snapp snut, så var sagan slut för den här gången.
Den sista filmen kommer i November detta år och ska, vad jag förstår, bli uppdelad i två delar. Otvivelaktigt Warner Brothers försök att hålla serien vid liv så länge som möjligt och mjölka så mycket pengar dom kan ur varumärket "Harry Potter".
Det är väl rätt normalt, antar jag. Jag bara hoppas att dom inte sabbar slutet till förmån för någon dold profit-agenda.

Nej, mina trogna undersåtar. Dags att krypa till kojs. Imorgon ska det bakas!!!!!!! ARGH!!!!!
Me want cookies. Me got sweet-tooth! Now me tired. Me go sleep now.
Bye-bye.






Kommentarer
Postat av: lalala

HARRY POTTER <3

2010-01-02 @ 16:10:09
Postat av: peppar-kakan

Ska nog tanka ner den när datorn funkar som den ska.

2010-01-02 @ 23:33:28
URL: http://blogg.aftonbladet.se/peppar-kakan
Postat av: MUFFINSMARTIN

Det är sant! :D

2010-01-03 @ 11:11:58
URL: http://muffinsmartin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0