SPELRECENSION - GTA V !!!!
Så kom äntligen dagen då vi alla fick lägga vantarna på vårt så hett efterlängtade Grand Theft Auto 5 (GTA V) och låt mig bara lugnt och sansat säga att det här spelet är riktigt bra. :)
What's that? ... åh? .. Japp, you guessed it.. its that time again, här kommer ännu en av mina åsiktsladdade spelrecensioner. :D :D :D
Och hoppas ni har blöjor på er... för den här recensionen blev LÅÅÅÅNG. ^^
INLEDNING
Okej, ja det är väl som mest väntat att jag i huvudsak kommer att tala bra om det här spelet och visst, det kommer jag, men det finns även vissa saker som jag skulle vilja ändra, lägga till eller ta bort och dom kommer jag också att ta upp, så räkna inte med en partisk recension. Även om GTA V är bra, så är det långt ifrån perfekt.
Jag kommer systematiskt att punktvis ta upp saker som jag finner av vikt och först tänker jag ta upp alla positiva överraskningar som jag hittills har upptäckt.
* För första gången inkluderar ett GTA-spel tre huvudkaraktärer (och inte som delar av separat inköpta expansioner) och låt mig säga en sak; detta enkla utförande av multipla perspektiv ger GTA V ett djup som hittills har varit svårt att uppnå.
Huvudaspekten och det roligaste med dessa karaktärer är att man i realtid kan skifta utan vidare mellan dom hur man vill. Om man exempelvis spelar som en karaktär och vill byta till en annan för att se vad som händer i hans liv, så zoomar kameran ut och riktar ur satelit-perspektiv in sig på den andra karaktären. Min första tanke när jag switchade första gången på det sättet var omedelbart "Meanwhile, i en annan del av Köping" ...
Ur storyperspektiv så är det lika naturligt som planlagt att dessa karaktärer kommer interagera med varandra (något som också är jättekul, även om man bara ringer den andra för att hänga o ta en bira eller två), men även om dom aldrig skulle träffat på varandra i storyväg så är det här med ett samtida uppdelat perspektiv ur olika karaktärers synvinkel en helt briljant och nyskapande idé som jag hoppas återkommer i GTA-serien framöver.
* Känslan och inlevelsen i karaktärerna själva är väldigt gripande. Det finns oerhört mycket djup och varje karaktär känns mycket mer levande och utvecklad än dom flesta karaktärerna i exempelvis GTA IV. Man känner sig väldigt involverad i deras vardagliga liv och jag upptäcker rätt snart att jag identifierar mig själv lätt med familjefarsan Michael eller ungdomen Franklin såtillvida att jag bryr mig ärligt talat om huruvida Michael ska återkoppla till sin familj eller om Franklin någonsin kommer ta sig upp ur gettot.
* Dom olika aktiviteterna gör mig både glad och upprymd. Att inte bara behöva följa storyn slaviskt och kunna göra sidouppdrag är självfallet också okej, men för min del är det dom för många andra personer totalt onödiga små aktiviteterna som ger mig känslan av att kunna göra lite vad jag vill med min karaktär.
* I dom negativa punkterna tänker jag poängtera lite angående hur mycket större (på sätt och vis) det KUNDE ha varit, men låt oss först och främst inse fakta; mina damer och herrar, det här spelet är STORT! Även om jag har åsikter så ska vi absolut inte sopa det faktum att dom faktiskt lyckades göra GTA V väldigt stort under mattan.
* Valfriheten har breddats något offantligt i det här spelet. GTA V slår GTA IV med hästlängder när Pay n' Spray åter har blivit ett moddningsgarage och man kan välja hur bilarna ska se ut, men sen även vad man ska ha för frisyrer och kläder, etc etc. Även bakgrundshistorien får en injektion av icke-linjär inovation när man får friheten att exempelvis välja om man vill stötta sina familjemedlemmar eller hur man ska göra sina stötar.
Sen, även om det inte riktigt handlar om det jag hade hoppats på (dvs att man skulle bygga upp sitt eget brottssyndikat, något som jag älskade i gamla GTA Vice City), så är utförandet med dom skräddarsydda stötarna ändå ett imponerande steg i rätt riktning tillbaka.
* Det här kan inte poängteras mycket nog. Grafiken är sjukt, sjukt, SJUKT mycket bättre än i GTA IV. Överhuvudtaget när man jämför med just GTA IV så är allt så mycket mer detaljerat och varierat. Bilarna låter mycket bättre, ljuset, regnet, dom skummande havsvågorna, svettfläckar när man har spelat tennis.. allt är mycket mer intensivt.
I det här spelet får man en känsla av en naturlig disposition istället för ett överambitiöst försök till att bygga upp en högupplöst värld. Jag antar att det är ett naturligt resultat av att GTA IV kom ut lite mer än två år efter att xbox 360 hade släppts, och nu har man haft 5 år att öva upp färdigheterna som spelutvecklare och designers samt att man vet mer vad maskinen klarar av, så man kan pusha den till gränserna.
* VATTNET!!
* Smådetaljer som har finputsats handlar mycket om spelets uppförande i vardagliga situationer.
En annan skitsak som dock också det bidrar till spelets realism är att bilar bakom dig inte längre försöker köra om dig efter fem sekunder när du har stannat vid ett rödljus. Jag kan inte räkna upp alla gånger som jag har blivit frustrerad av att någon har kört in i mig bakifrån när jag i GTA IV försökte vara lite normal, stanna vid röljus och bete mig, om inte kanske obefläckande laglydigt, så ändå ouppseendeväckande.
* Den skandalösa sexscenen har också fått en välbehövlig re-touch. Inte bara ser tjejerna för en gångs skull riktigt fräscha ut, utan Strippklubben har även uppdaterats med möjlighet att ragga på tjejerna och ta med dom hem, OAVSETT om man är en medelålders man med mycket pengar eller en ung viril gangster-wannabe. ^^ Se där, GTA V bryter diskrimineringsgränser! :D
Att plocka upp prostituerade och ha sex med dom i bilen på ett undanskymt ställe är också ett återkommande nöje som alltid är lika kul.
Dock vill jag poängtera två saker när det gäller sex och relationer, som inte nödvändigtvis är negativa (därför tar jag upp dom här), men ändå värda att nämna som frågetecken:
1) Servicen som hororna förser en med var i GTA IV lika logisk som valfri; dvs det billigaste alternativet var en handtralla, mediumpriset gick till en avsugning och fullpriset, förstås ett knull i bilen. I GTA V ser jag ingen skillnad på när man betalar 70$ och 100$, båda leder till att man blir riden av säljaren. Är det något jag har missat eller är det Rockstar som har missat en liten detalj här?
2) GTA-serien är nog den enda spelserie där man kan ha sex med horor och strippor, men inte med sin egen fru (inte vad jag har märkt iaf). Jag tycker det borde finnas en valmöjlighet för den trogne spelaren att faktiskt kunna välja att Michael ska ha frivilligt sex med sin fru och inte bara frestas av köttets lustar på annat håll.
* Parodin på Facebook som passande nog heter "Lifeinvader" ^^
Det sorgliga är nog att många spelar nog GTA V och missar totalt det som pågår på spelvärldens version av internet, en försummelse som nog drar av ganska grovt av upplevelsen av karaktärernas liv, för på Lifeinvader pågår en massa snack och kommentarer kring just saker som har hänt i spelet; jag skulle säga att Lifeinvader nog består utav en 5:e del av relationerna och reaktionerna i spelet.
* Jag ser många saker som påminner mig om Red Dead Redemption, som slumpmässiga händelser där du kan välja till exempel att fånga en tjuv och antingen behålla plånboken eller återlämna den till ägaren, eller det faktum att du kan råna den lokala närbutiken när du har ont om kontanter. Dessa saker är alla bra, eftersom det var en av de saker som jag gillade i RDR och det är väldigt roligt att se dem överföras in i vår nutid.
På tal om RDR, så har jag en kombinerad tes/idé som jag kommer att utveckla i avslutningen av det här inlägget.
NEGATIVA SAKER
* Det första jag la märke till och förtvivlade över när jag såg kartan var att dom FORTFARANDE inte har gjort sig av med det förskräckliga Stad-på-en-ö konceptet!!!! Hur svårt kan det vara!???? Hur svårt ska det vara att skapa illusionen av att Los Santos (eller ja, Liberty City också för den delen) ligger på fastlandet och inte en stor ö?
Åter går mina tankar till frasen "hur svårt kan det vara?". I Red Dead Redemption fixade dom det galant! :O Där var spelområdet belagt mitt i det amerikanska fastlandet och berg vid horisonten eller på andra sidan sjöar gav illusionen om att landet fortsätter bortom. Även kartan bekräftade att land fanns i alla hörn.
Någon sa mig att det gissningsvis kunde handla om att man i GTA kan flyga och att om man flyger bortom gränsen så blir det jättesvårt att programmera in mer land eller whatnot... men man skulle ju hur lätt som helst kunna införa ett kommando där planet eller även bilen för den delen, vägrar åka vidare (eller vänder i luften för flygplan) med ett enkelt pop-up meddelande på skärmen som säger att man inte har något skäl att åka i den riktningen; typ "You have no business going in that direction". Faktum är att dom ju redan gjorde det.... i GTA III .... ett spel som kom ut på en sämre maskin och redan är 12 ÅR GAMMALT!!
Jag kan inte överdriva värdet av realism som det hade gett spelet; men så som GTA-spelen fortsätter med sina "lone-island-in-the-sea" koncept så drar det rejält ner på möjligheten att kunna inbilla sig att landet är en del av amerika.
Det här tycker jag är bullshit. För, ursäkta mig, men för min egen del anser jag att realismen är viktigare än "the complete feel". Vad menar dom med complete feel? Att man kan köra runt o göra vad man vill?
* En annan sak som har med kartan att göra är avsaknaden av ytterligare en större stad.
Då många väljer att se på det som gnäll från personer som har spenderat för mycket tid med GTA San Andreas, så väljer jag att se på det som att "Rockstar har gjort det förut på en maskin med sämre prestanda, varför då inte igen?"
När jag fick se kartan för första gången och insåg att den enda stora staden var Los Santos så blev jag lite besviken. Nog för att GTA V är hissnande stort med tacksamt mycket variation och ombyte av miljöer, men jag saknar ändå den där större staden som ligger i andra änden av motorvägen.
Dom hade inte nödvändigtvis behövt överdriva med att försöka trycka ihop så många olika större städer som möjligt i samma spel (som i GTA SA), men vad sägs om ett stort Los Santos, en stor del öppen yta med mindre samhällen på landsbygden och slutligen en något mindre stad som skiljer sig från Los Santos i en annan del av kartan, en Rockstar-version av, låt säga att San Diego.
Liberty City fungerade jättebra som ett enstadskoncept, eftersom det är en Rockstar-version av New York så behövdes det verkligen ingen utsmyckning då New York har allt och lite till, men att ta en road trip för att undkomma dina problem eller bara försöka skapa ett bättre liv i "nästa stad längs motorvägen", det är mer en grej som hör till kalifornien. Det är något som skulle gjort att allt hade kännts t.o.m ÄNNU större än det redan är och hade införlivat än mer variation.
Dom mindre samhällena, som trots allt ändå fungerar utmärkt som variation och ett välkomnat utbyte från stressen i storstan, känns dock ändå inte heller som ombyte nog. Jag kan inte understryka nog hur mycket skoj Rockstar hade kunnat ha med konceptet av två närliggande städer; den lokala rivaliteten, möjligheterna till storys som hade blandat in båda städer, etc.
Två större städer i olika delar av kartan hade varit perfekt, nuff said.
Här följer ett exempel på en karta som jag hade föredragit; kartan togs fram av någon överambitiös fanboy innan releasen och man insåg långt innan man köpte spelet att den uppenbart var fake, men jag tycker ändå att den simulerar på ett bra sätt hur ett riktigt bra stort spelområde skulle kunna se ut.
Kartan är väl lite väl överdetaljerad och jag skulle helst av allt vilja ta bort Vice City i nedre högra hörnet då det ligger på östkusten och i proportion till dom andra städerna och landmärkena borde befinna sig mycket längre bort, men annars känns det som att det är i den här riktningen Rockstar borde försöka ta GTA nästa gång.
* Nästa sak som jag tycker är horribelt är att man fortfarande inte kan åka buss som passagerare. WHAT IS THE BIG DEAL!?
Jag ska väl förklara att anledningen till att jag bitchar om bussarna är att jag i nån fiktiv turistpamflet för Los Santos på nätet (som var menat som promotion för GTA V) läste att man borde ta en tur med Los Santos väl utbyggda bussnät, ett påstående som jag faktiskt inte skulle ha svårt att förstå när man hela tiden ser bussar åka hit och dit.
Jag menar, kom igen nu.. hur svårt kan det vara att programmera in att bussar ska stanna vid hållplatser och låta spelaren åka med? Det funkar för taxibilar (i den mening att man inte snor bilen då man får ett alternativ att åka med som passagerare) och för tunnelbanan (i den mening att man åker från station till station), varför är det så svårt att göra något liknande med bussar?
Vad HAR Rockstar emot bussar egentligen?
UPPDATERING: Jag såg precis en buss stanna vid en hållplats och släppa av folk. Något som bara gör mig än mer frustrerad och irriterad. Det SKA gå att åka med som passagerare, there is nothing to it!! Rockstar gör bort sig på ämnet realism totalt här.
* Ett stort frustrationsmoment är att startplaceringarna för huvuduppdrag som driver på storyn ofta finns placerade precis framför ingången till ett hus eller ett garage, så man får inte en chans att spara spelet innan, byta kläder eller parkera en eftersökt bil i garaget för den specifika karaktären, då uppdragen börjar automatiskt och kompromisslöst så fort man närmar sig den gula cirkeln.
* Dom unika fordonen för huvudkaraktärerna är ytterligare en detalj som är lite irriterande, om än en medgivet liten sådan. Låt mig förklara.
Det minns jag att jag tyckte om med GTA IV, när Niko kommer som invandrare försöker jag alltid ge honom den mest skruttiga förstörda bil som jag kan i syfte att symbolisera att han har det svårt och måste jobba sig upp när det gäller kvalitet på val av bil. När han flyttar till takvåningen i Algonquin så byter jag nästan alltid till en porsche. ^^
Men jag vet inte, kanske hör det till min personliga preferens för att vilja skräddarsy mina egna karaktärers historia, något som jag alltid gör när jag exempelvis spelar RPG-spel som WoW eller bakgrundshistorien jag skrev ner för min karaktär i Neverwinter Nights. (Spelade aldrig förbi första staden i det spelet, by the way^^)
* Sen när det gäller dom olika valmöjligheterna för att designa sin egen karaktär och fordon så har inte Rockstar direkt överansträngt sig.
Och när de gäller kläder och hår så... var är de alternativa hattarna, som t.ex bandanas eller doo rags? (finns i stort sett bara kepsar) Varför finns det så få frisyrer, Franklin borde ha tillgång till vanliga populära frisyrer som exempelvis dreads eller något liknande, i stället för de löjliga mönster-baserade frisyrerna som, ärligt talat, jag aldrig någonsin har sett på någon människa IRL.
* Spelet buggar en hel del, mycket mer än GTA IV någonsin gjorde, t.ex så har jag vid ett flertal tillfällen hittat både Michaels fru och dotter stående uppe i soffan och på diskbänken, men det är småsaker som inte påverkar sådär jättemycket och hände mest i början.
Samma sak händer när man parkerar en bil under Floyds lägenhet, men där är det värre. Det är stört omöjligt att spara en bil under Floyds lägenhet. Av 10 gånger jag parkerade bilar där under så stod bilen kvar en gång, dom resterande 9 gångerna var bilarna borta när jag skulle hämta den; Floyds parkering buggar satan. Detta gör att jag i stort sett inte kan ge Trevor någon bil överhuvudtaget; ja om man nu inte vill köra upp till Sandy Shores varje gång man vill hämta en bil, men vem vill ta en fyratimmarstripp (ingame-time) för att komma till sitt garage liksom?
UPPDATERING: Okej, dom verkar ha lanserat en patch som ska fixa garagebuggarna. Verkar funka bättre nu.
SLUTORD:
Som helhet är GTA V en värdig uppföljare till GTA IV, även om det fortfarande finns rum för förbättring. I början var det lätt att förlora sig i spelet och jag gissar att alla som precis börjar spela GTA V förtrollas till häpnadsväckande nivåer av den jättelika världen och hur mycket som den har fyllts med. Men som med GTA IV så försvinner det efter sisådär halva spelet och man har kommit förbi det.
När jag nu sitter och ser hur eftertexterna rullar så måste jag poängtera att slutet var relativt logiskt om än något anti-klimaktiskt och abrupt. Jag, som bara har upplevt ett slut (SPOILER: det då man väljer att inte döda vare sig Michael eller Trevor), hade väntat mig något mer.
SLUTBETYG:
Den här betygsättningen var riktigt svår, mina damer och herrar.
Så, betyget blir tre och en halv dödsstjärna av fem möjliga. Även om den halva är en stark halva. ^^
En sak som skulle vara häftigt är om ett framtida GTA spel skulle äga rum i dom fiktiva sydvästra delstaterna New Austin och West Elizabeth från Read Dead Redemption, men förflyttat till nutid.
Jag har en bild i skallen av hur en ny huvudperson (eventuellt en ättling till Marston-familjen ^^ fast inte nödvändigtvis) på motorcykel jagas längs en öde motorväg i öknen av en New Austin State Trooper-polisbil i hög hastighet.
Det skulle binda ihop spelen på ett vackert sätt och även ge GTA en välbehövlig respit från att använda samma gamla städer som huvudfokus för sjuttioelfte gången.
Tyvärr är det väl omöjligt att retconna dialoger som redan gjorts i spelet, åtminstone tror jag det.. Så jag antar att det är något som kommer att förbli en fantasi för mig. ^ ^ Men jag kommer personligen alltid att tänka på RDR och GTA som spel av samma värld, bara i olika tider.
Och vet ni vad!? ... Jag hittade precis två stycken easter eggs i GTA 5 gällande just Red Dead Redemption.
Cholla Springs är ju som bekant för alla som spelat RDR namnet på ett län i Red Dead Redemption och Armadillo är den största staden i det länet.
Ja, detta avslutar mitt hyfsat långa inlägg om GTA V. ^^ Det var en lång väntan, men en väntan som helt klart levde upp till förväntningarna, om inte alldeles för mycket högre.
Tack för den här gången! :D See you next time! ^^
Bra recension! även om spelet får mycket sämre betyg av mig. Jag vet inte om det är olagligt att yttra denna åsikt... men jag tycker fan 4:an var bättre! i det stora hela och i skälva spelkänslan. Självklart inte på sakfrågor som grafik och kart storlek. Men ändå. Storyn var för kort, den var inte tillräckligt bra. När eftertexterna rullade kände jag mig inte klar som med 4.an. Jag känner nu ingen vidare lust att fortsätta spela, upptäcka och freeroama som med 4:an, det känns faktiskt ganska tomt. Och jag försöker vara så opartisk jag kan när jag själv betygsätter spelet, då menat att jag har en grov kärlek för just New York och östkusten, dess chargong och story. Men 5:an levde faktiskt inte upp till mina förväntningar. Det var desutom för jävla få stötar i spelet, med typ 0% utrymma att faktist få bygga dem från grunden. Värde transporterna man kan råna under freeroam ger typ tusen dollar, inte ett skit. Jag minns när jag som trevor gick in på en bank i nån öken håla och till min glädje tänkte, fand en här jäveln ska jag råna efter införskaffande av skyddsväst, sprängmedel och vapen, men icke. Var är poliserna? man ser inte en jävla snutbil på gator och torg, och när de väl börjar jaga dig så är det inte njutbart att fly från dem å "leka med dem". Mer realistiskt kanske, men inte roligt. Och visst var spelet grymt, men inte levde de upp till mina förväntningar.